Tihana Taraba: "Najveći izazov pred produkt dizajnerima danas jest održati dostignuti standard"
Tekst o selekciji radova u kategoriji industrijskog / produkt dizajna na Izložbi hrvatskog dizajna 1314 napisala je Tihana Taraba.
Rekordan broj radova koji su prošli selekciju glavno su obilježje ove bijenalne izložbe hrvatskog dizajna. Dodamo li tome i činjenicu da je više od polovice zastupljenih radova u proizvodnji čini se kako možemo biti zadovoljni, no unatoč tome još je puno netaknutog prostora koji tek čeka da se produkt dizajneri njime pozabave. Nekolicina već etabliranih proizvođača nastavljaju s plasmanom proizvoda domaćeg dizajna koji su tako postali i svjetski relevantni, a otvaranjem brojnih novih distribucijskih kanala dizajnerima manjih serija i manufakturnih proizvoda omogućen je plasman. Upravo su ove dvije činjenice u protekle dvije godine snažno oblikovale tržište a tim činjenicama definirani proizvodi čine okosnicu ovogodišnje selekcije, što nas dovodi do neizbježnog zaključka kako bez tržišta nema ni kvalitete. Ovogodišnju selekciju svakako će obilježiti činjenica da većina predmeta u konkurenciji nije kao nekad na razini koncepta ili prototipova nego se radi o stvarnim, živim, proizvodima koji su već duboko uklopljeni u svakodnevicu.
Dominantna preokupacija naših dizajnera u ovom je trenutku sjedeći namještaj, ojastučeni ili iz masiva, što je u prvom redu uvjetovano činjenicom da su dva najagilnija naručitelja i proizvođača prisutna na domaćem terenu Prostoria (bivša Kvadra) iz Hrvatske i bosanskohercegovački Artisan. Prvi je hrvatski lider u proizvodnji tapeciranog namještaja, a drugi je gotovo u potpunosti okrenut proizvodima iz masivnog drva. U manjem broju zamjetni su i proizvodi koji bi se mogli nazvati svakodnevnim dizajnerskim accessoarima a koji svoj život već uspješno žive kroz programe i ponudu različitih dizajnerskih trgovina, gift shopova i galerija posvećenim suvremenom hrvatskom dizajnu, kojih je svakog dana, na sreću, sve više. Ukupan dojam je, međutim, da još uvijek postoji ogroman prostor netaknutih segmenata unutar produkt dizajna – poput rasvjete, outdoor namještaja, posuđa, a o industrijskom dizajnu da ni ne govorimo.
Najveći izazov pred produkt dizajnerima danas jest održati dostignuti standard, tržište je na začetku i doslovno svakim danom postaje sve kompetitivnije, što će u konačnici dovesti do jasne profilacije samih dizajnera. Nedostatak takve profilacije dobrim dijelom odražava i slabu profiliranost tržišta, koje je još uvijek u razvoju. Ono što je primjetno u ovom trenutku je ‘svaštarenje’ i traženje pravog smjera u kojem bi se pojedinci i dizajnerski studiji trebali razvijati, a do toga će, naravno, doći jedino ako i svi drugi akteri u tom lancu budu posloženi kako treba: proizvođači, projektanti, arhitekti, građevinari. Svakako treba obratiti pozornost na one dizajnere koji su odlučili pokrenuti vlastitu produkciju, jer njihova iskustva iz procesa proizvodnje i plasmana mogu biti od koristi svima. U tom smislu, selekcija radova ne odražava neki strog standard, jer unutar nje postoji ozbiljan raspon u promišljanjima, strukturiranju i realizaciji proizvoda – od zanimljivih ideja i rješenja koja su gotovo na razini dosjetke, pa do sjajno osmišljenih i proizvedenih komada koji u sebi objedinjuju vrhunsku ideju i najviši industrijski standard, potpuno u skladu sa globalnim trendovima i kvalitetama. Istovremeno, javio se i pozitivan trend u kojem se dizajneri gotovo intuitivno obraćaju ‘precima’, odnosno inspiraciju traže u dizajnerskim proizvodima iz vremena kad je ukupna pozicija struke, zbog potpuno drugačijih društvenih, ekonomskih pa i političkih okolnosti, bila znatno drukčija.
Predstavljanje dizajnerske produkcije putem bijenalnih izložbi važno je kako za dizajnersku zajednicu tako i za ukupnu javnost. Jedni i drugi mogu dobiti dobar, dubinski uvid kako u tendencije unutar same profesije, tako i u stanje tržišta u cjelini. Bijenalni ritam smotre dobro korespondira s procesom razvoja i nastanka proizvoda. Općenito, svijest o postojanju i važnosti domaćeg produkt dizajna osobito je narasla u zadnje dvije godine, produkt dizajn postao je sveprisutan u medijima, no najveće je ohrabrenje činjenica kako je on sve više prisutan i u domovima ljudi u Hrvatskoj.